Co tak naprawdę wiemy o kryzysie?
Dorotea Lange wiedziała sporo.
I zamknęła to w kadrach, zapisała światłem.

 

 

 

 

To Wielki Kryzys lat 30-tych XX wieku.
Dotknął on poważnie Stany Zjednoczone Ameryki i przemienił ich oblicze.*
Farm Security Administration zleciła Lange dokumentację tych czasów i zmian (oprócz niej pracowało przy projekcie wielu innych fotografów, wykonano setki tysięcy zdjęć). Najbardziej znaną jej fotografią jest Migrant Mother. To symbol tych czasów.

 

 

 

Całkiem niedawno udało mi się zobaczyć więcej zdjęć Lange z tego czasu.
Oto portret kryzysu. Obraz amerykańskiej prowincji w poszukiwaniu pracy, domu, nowych szans, nowych perspektyw, nowego życia.
I przy całym smutku czy dramatyzmie tych kadrów pozostają one dla mnie niezwykłe, piękne.

To portret kryzysu, ale i prawda o człowieku.
On trwa.
On walczy i nie poddaje się.
Szuka pracy, dachu nad głową, lepszego jutra.

 

 

 

fot. Dorotea Lange

Zastanawiałam się dlaczego te zdjęcia są tak dobre. Może dlatego, że Dorotea Lange była mistrzynią portretu? Może dlatego, że doskonale kadrowała? A może dlatego, że potrafiła wczuć się w sytuację fotografowanych przez nią ludzi, była blisko. Nie znam odpowiedzi i nie jest ona aż tak ważna, bo gdy przyglądam się twarzom tych ludzi myślę sobie: co my wiemy o kryzysie…

 

 

 

 

 

 

Co my wiemy o kryzysie? My wiemy swoje. Są inne czasy, inni ludzie, inne kryzysy.
Choć wiele problemów pozostało takich samych.
To czego możemy z tej amerykańskiej lekcji się nauczyć to wiara w lepszą przyszłość, nadzieja na lepsze czasy.
I optymizm, który pomimo smutku czy zmęczenia także daje się dostrzec na twarzach Amerykanów z czasu Wielkiej Depresji.

 

 

 

* Wielki kryzys gospodarczy lat 30-tych XX wieku dotknął tak naprawdę cały świat, ale chyba akurat USA zdobyły się na tak szczegółową, pieczołowitą dokumentację tego czasu.

 

fot. Dorotea Lange

I like photo na facebooku – zapraszam.