Czy akt pozowania jest równie ważny co akt fotografowania?
Czy zadania, zachowania, pozy modelki są równie istotne co ich zatrzymanie w kadrze?
W jaki sposób wybór postaci, twarzy, typu modelki ma wpływ na ostateczny efekt pracy fotografa/fotografki?
fot. Carl Bengtsson
Strike a Pose /Zapozuj, przybierz pozę to wystawa przygotowana przez Grundemark Nilsson Gallery w Sztokholmie. To prezentacja prac najlepszych szwedzkich fotografów płci obojga wraz z największymi mistrzami kadru.
Obok takich nazwisk jak Carl Bengtsson, Sandra Freij, Tekla Severin, Christer Strömholm, Elisabeth Toll czy znana nam dobrze Julia Hetta, wystawa prezentuje także fotografie Petera Lindbergha, Helmuta Newtona, Davida Simsa, Ellen von Unwerth i Alberta Watsona.
fot. Sandra Freij, Elisabeth Toll, Julia Hetta
Spojrzenie fotografa nie jest więc wyłącznie spojrzeniem mężczyzny na kobietę, jak można by stereotypowo pomyśleć. Twórcą jest tu zarówno kobieta jak i mężczyzna, podobnie z odbiorcami. Współtwórczyniami są także modelki, które nie zawsze są wyłącznie płótnem na które rzucane są farby i wyobrażenia twórców.
To kadry tak różne jak różnią się fotografowie, jak różnią się ludzie. I to jest piękne.
fot. Peter Lingdbergh, Albert Watson, Ellen von Unwerth, Helmut Newton, Carl Bengtsson, Tekla Severin, Sandra Freij
Grundemark Nilsson Gallery, Sztokholm
17 marca – 29 kwietnia 2017